هوشنگ سیحون در خانواده ای اهل موسیقی، در تهران چشم به جهان گشود. سیحون که به پدر معماری مدرن ایران شناخته شده است، متولد سال 1299 است. پدر بزرگ او میرزا عبدالله فراهانی مشهور به پدر موسیقی سنتی ایران و بنیانگذار این نوع موسیقی بوده است.
هوشنگ سیحون تحصیلات معماری خود را در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران ادامه داد. او پس از پایان تحصیل معماری به دعوت آندره گدار رییس اداره باستانشناسی وقت ایران برای ادامه تحصیل راهی پاریس شد. در پاریس و در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای بوزار در حدود ۳ سال تحت تعلیم اوتلو زاوارونی به تکمیل دانش معماری خود پرداخت.
پس از تلاش فراوان در این حوزه، سیحون در ۱۹۴۹ میلادی موفق به دریافت درجه دکتری هنر شد. پس از دریافت دکتری، او به ایران بازگشت در حالی که تنها 25 سال داشت. در بازگشت به ایران، سیحون نخستین اثر معماری خود، بنای یادبود آرامگاه بوعلیسینا را طراحی کرد.
استاد هوشنگ سیحون در نقاشی نیز، علاوه بر معماری صاحب سبک مخصوص به خود بود. او حتی موفق شد تا در نمایشگاهی همراه با آثار نقاشان مطرح جهان از جمله پیکاسو، سالوادور دالی و ... در ماساچوست شرکت کند. کارهای نقاشی او پر از پیچ و تاب خطی بود که هیچگاه همدیگر را قطع نمی کردند، توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد.
وی استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و سه دوره رییس این دانشکده بود. همچنین در طول سالهای فعالیت خود، عضو شورای ملی باستانشناسی، شورای عالی شهرسازی، شورای مرکزی تمام دانشگاههای ایران و کمیته بینالمللی ایکوموس وابسته به یونسکو بود. همچنین هوشنگ سیحون به مدت ۱۵ سال مسوولیت، مرمت بناهای تاریخی ایران را برعهده داشت. سیحون نزدیک به سه دهه در ونکوور کانادا زندگی کرد و شهروند افتخاری فرانسه هم بود.
سیحون به دلیل پایبندی به اصول و سبک شخصی اش یکی از شناخته شده ترین استادان معماری ایران است. او در سبک معماری خود بیش از هر چیز منطق را در نظر میگرفت. وی عقیده داشت، هیچ چیز نباید بی منطق در معماری به کار رود، حتی کوچکترین خط و کمترین نقطه باید دلیل و معنی مخصوص به خود داشته باشد.
او از طرحهای بیمعنی و بیمغز بیزار بود و عقیده داشت که حقیقت باید بیپرده در معماری خودنمایی کند که این موضوع را می توان در آثار به جا مانده از وی مشاهده کرد. در حقیقت معانی سیحون نقش اندازی است که در دنیای ابعاد از معانی پر رمز و راز باطن سخن به میان میآورد و معانی و فلسفه نظری و وجودی بزرگانی را که معمار و طراح آرامگاه هر یک از آنان بود در نقش مقبره شان آشکار کرد. برای نمونه آرامگاه حکیم عمر خیام را مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیام محاسبه و طراحی کرد.
آرامگاه نادرشاه در مشهد
آرامگاه کمالالملک در نیشابور
آرامگاه بوعلیسینا در همدان
آرامگاه خیام در نیشابور
بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی در طوس بر پایه طرح پیشین
مقبره عباس میرزا و بعضی دولتمردان قاجار
ساختمان بانک سپه در میدان توپخانه تهران
بنای موزه توس
مرکز فرهنگی یزد
آرامگاه احمد نی ریزی
نظر خود را بیان کنید :